Kies voor Instagram Stories in plaats van Snapchat [5 redenen]

Met de lancering van Instagram Stories lijken zelfs fervente Snapchatters de ommezwaai te maken naar Instagram. Daar waar Snapchat hét medium was (en is) voor snelle plaatjes met gekke filters die binnen afzienbare tijd weer verdwijnen, daar doet Instagram exact hetzelfde met haar Stories. Op het eerste gezicht leek het een soort kopie van Snapchat, maar stiekem zijn velen inmiddels te spreken over deze nieuwe tool binnen Instagram. In deze themaweek over Snapchat ben ik dan ook een beetje tegendraads en geef ik je de vijf redenen waarom je als merk wél gebruik moet maken van Instagram Stories en niét van Snapchat.

Bestaand publiek1. Hallo bestaand publiek

Een groot voordeel van het gebruik van Instagram Stories is dat je al een publiek hebt opgebouwd dat jouw account volgt. Op Snapchat blijkt het opbouwen van eenfanbase een lastiger ding. Daar begin je als nieuweling vanaf nul en moeten mensen daadwerkelijk actie ondernemen om überhaupt snaps van jou te kunnen zien. Het leuke aan Instagram Stories is dat bestaande volgers een merk écht tot leven zien komen met het gebruik van Stories. Het bestaande publiek en de band die je al had opgebouwd, wordt hierdoor nóg intiemer. Omgedraaid geldt hetzelfde. Je krijgt als merk steeds meer inzicht in wat jouw volgers dagelijks beweegt en inspireert.

2. Stories geven posts meer lading

Natuurlijk, de ‘gewone’ posts op Instagram geven ook de ruimte om uitgebreid te liken en te reageren. Maar het blijkt dat de combinatie met Stories de engagement met volgers verhoogt. Een post staat niet meer op zichzelf, maar wordt geladen door de bijpassende Stories. Als je een nieuwe collectie presenteert van jouw merk, kun je daar een fancy post aan wijden. Super! Als je real timeupdates in je Stories zet met fijne behind the sceneskiekjes en een sneak peek van de collectie, krijgt de post meer lading. Daarnaast nodigt het volgers sneller uit te reageren op Stories. Er worden meer dialogen aangegaan door die perfecte combinatie van posts met Stories.

Als je een nieuwe collectie presenteert van jouw merk, kun je daar een fancy post aan wijden. Super!

Verhaalinstellingen3. Meer invloed op kijken en posten

Na een kleine rondvraag op Twitter en Instagram blijkt dat mensen vooral te spreken zijn over de invloed die je hebt op kijken, posten en reageren. Bij Stories kun je via ‘Instellingen’ linksboven in het scherm (het tandwieltje) exact aangeven wie jouw Stories mogen zien. Als je geen pottenkijkers blieft, kun je dit inschakelen. Ook kun je instellen wie er op jouw Stories mogen reageren. Daarnaast is het makkelijk een update te verwijderen als deze je tóch niet zint. Ook kun je foto’s gebruiken die je de afgelopen 24 uur hebt gemaakt als deze passender zijn dan een real time update. Dit doe je door het startscherm van Stories van boven naar beneden te swipen.

4. Gemak dient de mens

Het klinkt voor de hand liggend, maar met alle accounts die je al moet bijhouden, is het een uitkomst dat Stories onderdeel is van Instagram en je daardoor maar één app hoeft te openen om verschillende updates de wereld in te zenden. Ideaal. Daarnaast ben je al gewend aan de functies en mogelijkheden van Instagram. Het integreren van Stories in je systeem zal daardoor niet lastig zijn.

FullSizeRender5. Lekker overzichtelijk

Dat is het. De tijdlijn blijft de tijdlijn en bovenaan vind je de Stories van iedereen die Stories uploadt. Als een merk actief is met het creëren van Stories, kun je ook het profiel van het merk bekijken en op de profielfoto klikken als daar een gekleurde cirkel omheen staat. Je hoeft dus niet per se alle Stories van al jouw volgers door te ploegen, maar kunt ook direct het profiel bezoeken van een persoon of merk dat jouw interesse heeft.

Waarom Snapchat ook geen verkeerde keuze is

Natuurlijk biedt Instagram Stories voordelen, maar ook voor Snapchat is wat te zeggen. Als je gesettled bent op Snapchat en je een schare trouwe volgers hebt, dan zal deengagement met jouw doelgroep hoog zijn. Onlangs sprak ik met de contentmanager van brillenmerk Ace&Tate en zij vertelde hoe betrokken en loyaal de doelgroep is als er één-op-één communicatie is tussen volger en merk. Snapchat dient zelfs als persoonlijke klantenservice! Hoe mooi is dat?!

Snapchat dient zelfs als persoonlijke klantenservice! Hoe mooi is dat?!

En ook mogen we de talloze filters, geofilters en andere snuisterijen om je foto’s op te leuken niet uitvlakken. Snapchat is daarin veel verder dan Instagram. Ook de magazines binnen Snapchat zitten prachtig in elkaar. Dergelijke functies blijven op Instagram nog even uit. Maar voor hoe lang? Ik ben heel benieuwd wat de toekomst van Instagram Stories ons brengt!

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *